Co nowego w integracji? – projekt  „Stwórz oazę w szkolnym gwarze”.

,,Miłość leczy wszystkich - zarówno tych, którzy ją otrzymują, jak i tych, którzy ją dają”


A. De Mello

 

Mija I semestr nietypowego roku szkolnego 2021/2022. Roku przeplatanego nauczania: raz w szkole, raz zdalnie – nauki zwaną hybrydową. To czas, w którym nauczyciele podejmowali próby wprowadzenia do klas tak zwanej ,normalności”:  wyjścia do kina, na kręgle, na spacery. Byle zdążyć przed kolejną ,,falą pandemii” w budowaniu pozytywnych relacji między uczniami, rodzicami. Wydawać by się mogło, że w tym czasie nic dobrego w integracji nie może się zdarzyć. A jednak coś niesamowicie dobrego i pięknego zadziało się w szkole. Dzięki zaangażowaniu pani Izabeli Koperskiej dobiega końca projekt , „Stwórz oazę w szkolnym gwarze”, który rozpoczął się w kwietniu 2021 roku.

Tak pani Iza opowiada o projekcie:

,,Celem projektu było dostosowanie jednego ze szkolnych pomieszczeń do potrzeb uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Autyzm i Zespół Aspergera, przez stworzenie w szkole cichej strefy, nazwanej z uwagi na swoją funkcję „Oazą”.

Tworząc przestrzeń do terapii i wypoczynku przyjaznej uczniom ze spektrum autyzmu zastosowaliśmy specjalistyczne lampy, by zapewnić oświetlenie komfortowe dla oczu, a jednocześnie jak najbardziej zbliżone do parametrów światła dziennego. W celu uzyskania komfortu akustycznego w pomieszczeniu, część ścian została wyłożona miękkimi, dekoracyjnymi panelami pochłaniającymi dźwięki, a podłogę przykryła miękka wykładzina dywanowa. Przed dopływem hałasu z szatni szkolnej chronią dźwiękoizolacyjne drzwi.
W sali znajduje się wkomponowany w zabudowę meblową „domek wyciszenia”, w którym na ucznia szukającego chwili wytchnienia i spokoju czeka przyjemny w dotyku, welurowy worek sako, miękkie poduszki, przytulne koce i  dająca ciepłe, przytłumione światło lampka, umożliwiająca relaks w półmroku. Zaprojektowana zabudowa składa się zamkniętych szafek w kolorach dopasowanych do kolorów ścian, by zawartością półek nie wpływać rozpraszająco na dzieci, a tworzyć przestrzeń spójną i harmonijną. W rogu znajduje się huśtawka typu kokon, która pomoże przynieść ukojenie w trudnych dla dziecka chwilach lub stanach rozdrażnienia. Zamiast tradycyjnej ławki w sali znajduje się okrągły stolik wyposażony w „cichy blat”, cieplejszy w dotyku 
i tłumiący odgłosy, a krzesełka wyposażone są w ergonomiczne siedziska.

Choć przy projektowaniu pomieszczenia priorytetem było uzyskanie optymalnych parametrów akustycznych i świetlnych, projekt przywiązywał nie mniejszą wagę do estetyki. Zastosowanie ciepłych barw oraz użycie tekstyliów i artykułów dekoracyjnych nadało pomieszczeniu ciepła, przytulności i domowego charakteru.”

Tak oto dzięki wysiłkowi podjętemu przez osoby współpracujące z realizatorami projektu, akceptacji i wsparcia Dyrekcji szkoły, udało się zrealizować przedsięwzięcie, które wydawało się nie do zrealizowania w okresie pandemii. Moc integracji tkwi w zapale. Wszystkim zaangażowanym w edukację w klasach integracyjnych życzymy zapału i wytrwałości J. A Pani Izie i osobom współdziałającym przy projekcie składamy gratulacje !!!