W roku szkolnym 2021/22 uczniowie klasy V b uczestniczą w zajęciach innowacji matematyczno – chemicznej:
„PRAKTYCZNA MATEMATYKA i DOŚWIADCZENIA CHEMICZNE”
„Dążenie do odkrywania tajemnic tkwi głęboko w naturze człowieka, a nadzieja dotarcia tam, dokąd inni nie dotarli, pociąga umysły najmniej nawet skłonne do dociekań.”
John Chadwick
Zajęcia prowadzą: mgr inż. Ewa Karczewska i dr Katarzyna Czarnobaj
Cel główny innowacji.
- rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i przygotowanie uczniów do wykorzystywania matematyki i chemii w życiu codziennym.
 
Cele szczegółowe innowacji:
Matematyka:
- Zdobywanie umiejętności przydatnych w życiu codziennym:
 
– szacowanie wyników,
– odczytywanie informacji z diagramów,
– korzystanie z podstawowych jednostek miary (długości, wagi, czasu, pola i objętości),
– wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych: stosowanie w praktyce własności działań, operowanie procentami i przybliżeniami,
– posługiwanie się skalą przy korzystaniu z mapy, planu oraz w terenie,
– planowanie wydatków i posługiwanie się pieniędzmi, – posługiwanie się kalkulatorem.
- Rozwijanie pamięci i wyobraźni.
 - Dostrzeganie sytuacji problemowych.
 - Postrzeganie różnego rodzaju przedmiotów jako figur geometrycznych.
 - Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
 - Zdobywanie umiejętności dostrzegania związków między matematyką, a otaczającym światem.
 - Planowanie swoich działań, tak aby osiągnąć sukces w wykonywanej pracy.
 
Chemia:
- budzenie zainteresowań procesami chemicznymi (dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych)
 - rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń, wnioskowania, uogólniania
 - rozwijanie umiejętności wykonywanie obliczeń przydatnych do wykonania doświadczeń
 - doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie dokładności i precyzji
 - wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dzieci dla rozwijania trwałych zainteresowań przyrodniczych – chemicznych
 
Metody i formy realizacji:
Podstawowymi formami organizacyjnymi w realizacji programu jest praca:
– zespołowa
− indywidualna
− konsultacje
− konkurs zadaniowy
Metody stosowane w trakcie realizacji programu to metody:
– aktywizujące
− burza mózgów
− eksperyment
− planowanie działań
− posługiwanie się technologią informatyczną
− gry dydaktyczne
− rozmowa dydaktyczna
Oczekiwane rezultaty:
Uczeń
− chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych
− pogłębia, utrwala , rozszerza poznane wiadomości oraz umiejętności twórczego myślenia
− kształtuje pozytywną motywację do nauki
− zaspokaja zainteresowania matematyczne
− umacnia się w poczuciu własnej wartości
− przekształca sytuacje życiowe w zadania matematyczne
− podejmuje działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań.


