Kim jest Bratek? Bratek, bohater bajek i serii Ortograffiti z Bratkiem jest po prostu przyjacielem dzieci. Wspiera je w rozumieniu różnorodnych sytuacji społecznych i stanów emocjonalnych. Zawsze ma z nimi pozytywne relacje, pomaga im w pokonywaniu trudności. Każde dziecko znajdzie w tej postaci cechy kogoś bliskiego, komu może zaufać i powierzyć swoje sprawy – i te trudne, i te radosne. Bratek zachęca dzieci do czytania. Jak założyć kącik czytelniczy „Poczytaj Bratkowi”? Chęć do czytania rozwija się u dziecka przede wszystkim przez doświadczenie wspólnego „czytania” książek z rodzicami. Dzieciom warto czytać już od wieku niemowlęcego. Dzięki takim praktykom u dziecka w sposób naturalny rozwija się potrzeba obcowania z książką i dość szybko wyzwala się potrzeba opanowania umiejętności czytania oraz chęć poznawania funkcji pisma. Edukację czytelniczą warto rozpocząć od zrobienia w domu miłego kącika do czytania. Akcent ten pozytywnie wzmocni dziecko w tej aktywności. Dziecko będzie czerpało z nauki czytania radość i będzie czuć się w tej sytuacji bezpiecznie. Czytanie stanie się rytuałem i będzie kojarzyło się z przyjemnością. Należy wygospodarować w pokoju miejsce, w którym jest stolik (najlepiej, aby był to niewielki stoliczek typu „dziecięcego”), a na nim lampka emitująca ciepłe światło. Przy stoliku warto umieścić wygodne i kolorowe siedziska np. pufy. W pobliżu stolika powinna być półka albo pudełko z książkami i czasopismami dla dzieci. W kąciku powinna „zamieszkać” pacynka – Bratek. Proponujemy nazwę kącika „Poczytaj Bratkowi”, ponieważ dziecko będzie czytało mu razem z rodzicem ulubione książki i teksty z czasopism. Pacynka jest pewnego rodzaju substytutem przyjaciela – to „ktoś”, kto jest przyjazny dziecku, kto na nie czeka i cieszy się z powodu każdego spotkania. Przykłady zabaw w czytanie z Bratkiem 1. W kąciku czytelniczym, w którym jest Bratek rodzic może codziennie czytać wybrane książki swojemu dziecku. Zabawę w czytanie można uatrakcyjnić: rodzic nakłada pacynkę na rękę i wchodzi w rolę Bratka, wówczas Bratek „czyta” dziecku. Jest to bardzo emocjonujący sposób na wspólne czytanie. 2. Innym z pomysłów jest zaproszenie do kącika np. babci lub dziadka. Dziecko przygotowuje zaproszenie na konkretny dzień. A spotkanie można rozpocząć od tego, że babcia i dziadek pokazują lub wspominają swoje książki z dzieciństwa i rozmawiają o czytaniu. Potem czytają dziecku fragment swojej ulubionej książki z dzieciństwa. Następnie dziecko prezentuje swoje książki, czasopisma i jeśli potrafi czyta fragmenty lub opowiada o przygodach swoich książkowych bohaterów. 3. W kąciku Bratka warto wykorzystywać skuteczne sposoby wspierania dziecka w czytaniu. Do takich sposobów należy: „Czytanie na raty” (lub czytanie z dorosłym na zmianę). Autorką tego modelu jest prof. Marta Bogdanowicz*.
Czytam z Bratkiem – wypróbuj ze swoim dzieckiem Z myślą o dzieciach, którym potrzebny jest systematyczny trening czytania, autorki Ortograffiti z Bratkiem przygotowały książkę. Czytam z Bratkiem. Jest ona adresowana do dzieci we wczesnym wieku szkolnym i przeznaczona do pracy w domu, wspólnie z rodzicami. To niezwykła książka, która łączy zabawę i naukę. Poćwicz ze swoim dzieckiem! |
||||||
|
||||||
Przepis Bratka na trening głośnego czytania: 1. Ćwiczenia słuchowe. Na rozpoczęcie rodzic przeprowadza ćwiczenia słuchowe w analizie i syntezie sylabowej słów (nazw obrazków, przedmiotów). Rodzic mówi sylabizując do dziecka (z pacynką Bratka): Co – to - jest? Po-wiedz sy-la-ba-mi, a następnie (z pomocą Bratka) wskazuje różne przedmioty znajdujące się w otoczeniu: okno, stolik, lampa itp. Dziecko wymawia nazwy przedmiotów sylabami: ok-no, sto-lik, lam-pa. 2. Ćwiczenia oczu. Przed rozpoczęciem czytania rodzic przeprowadza ćwiczenia oczu. Rodzic (Bratek) mówi do dziecka: Weź do ręki wskaźnik (ołówek), trzymaj go na wysokości wzroku przy ugiętej ręce, a następnie „rysuj” wzory: fale, chmurki, słoneczko. A teraz zbliż przedmiot do nosa, odsuń go nieco dalej. Cały czas podążaj za przedmiotem tylko wzrokiem, głowa i szyja są nieruchome. 3. Ćwiczenia w czytaniu wyrazów – „rozgrzewka”. Dziecko czyta zestaw wyrazów (część 1). Są to wyrazy 3-sylabowe. Zwracamy dziecku uwagę, że wyrazy mają kolorowe sylaby. Zachęcamy do czytania sylabami. Możemy zademonstrować z Bratkiem. Czytamy: np. ko-le-ga. Uwaga: pozwalamy dziecku wydłużać sylaby: kooo-leee-ga. Zachęcamy, aby dziecko czytało ze wskaźnikiem lub pokazywało wyrazy paluszkiem. 4. Kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rodzic odczytuje głośno tekst (część 2), dziecko w tym czasie słucha ze zrozumieniem i uważnie śledzi wzrokiem tekst (może pokazywać paluszkiem lub wskaźnikiem). Rodzic (Bratek) zachęca dziecko do przeczytania wyrazów wyróżnionych kolorami (wyrazy pochodzą z części 1). 5. Sprawdzenie rozumienia słuchanego tekstu. Rodzic (Bratek) zadaje dziecku pytania sprawdzające odnoszące się do tekstu. Przykładowe pytania: Czym interesuje się Bratek? Gdzie należy postawić akwarium? Co należy włożyć do akwarium, żeby ryby się w nim dobrze czuły. 6. Ćwiczenia w czytaniu zdań/tekstu.
Uwaga prof. Marty Bogdanowicz*. Rodzic czyta całymi wyrazami, unikając głoskowania i skandowania sylab. Już po kilku razach codziennego treningu technika czytania dziecka ulegać będzie poprawie, a tempo czytania się przyspieszy. Gdy dorosły usłyszy, że dziecko zaczyna czytać pewniej, głośniej, powinien powoli ściszać głos do szeptu i skracać śpiewne wydłużanie wyrazów.
7. Ocena czytania. Rodzic nagradza słownie dziecko za wysiłek i postępy w czytaniu. 8. Nagroda. Dziecko koloruje wskazany element kolorowanki. Taki trening wpływa na poprawę umiejętności czytania i doprowadza do stosowania przez dziecko coraz bardziej efektywnych strategii czytania. W sposób naturalny przechodzi ono od czytania sylabami do całościowego ujmowania wyrazów i tekstu. * na podstawie publikacji Uczeń z dysleksją w domu M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska, Gdynia 2007, 2011.
|