Istotą pomocy udzielanej dzieciom i uczniom jest:
- rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych (uczeń z niepełnosprawnością, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, chorobą przewlekłą, zaburzeniami komunikacji językowej, z niedostosowaniem społecznym, znajdujący się w sytuacji traumatycznej lub kryzysowej, uczeń zdolny).
Formy pomocy:
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym,
- zajęcia o charakterze terapeutycznym
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, warsztaty, porady i konsultacje dla uczniów, porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia dla rodziców, uczniów i nauczycieli.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest:
- dobrowolna i nieodpłatna
- udzielana uczniom w czasie bieżącej pracy,
- udzielana przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów (pedagoga, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego, doradcę zawodowego, specjalistów pedagogiki specjalnej).