ZAJĘCIA KORECYJNO - KOMPENSACYJNE ODGRYWAJĄ KLUCZOWĄ ROLĘ W WSPIERANIU DZIECI I MŁODZIEŻY Z RÓŻNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ. JEST TO PROCES, KTÓRY OBEJMUJE KOREKCJĘ I KOMPENSACJĘ ZABURZEŃ ORAZ ROZWIJANIE PRAWIDŁOWO UKSZTAŁTOWANYCH FUNKCJI ROZWOJOWYCH.
CELE ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH
Głównym celem terapii pedagogicznej jest niwelowanie trudności i przyczyn problemów w nauce. Działania terapeutyczne skupiają się na eliminowaniu ujemnych konsekwencji deficytów oraz podnoszeniu samooceny i motywacji do działania u uczniów. Terapia pedagogiczna ma również na celu rozwój zdolności poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz pomaganie w realizacji obowiązków szkolnych. Poprzez indywidualne podejście i specjalistyczne metody pracy, terapia pedagogiczna ma na celu umożliwienie uczniom osiągnięcia ich pełnego potencjału.
ZASADY ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne opierają się na kilku kluczowych zasadach. Przede wszystkim, zajęcia powinny być prowadzone w sposób systematyczny i długotrwały, dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. W trakcie zajęć wykorzystuje się różnorodne formy i metody pracy, takie jak gry edukacyjne, programy komputerowe i specjalistyczne narzędzia. Istotne jest również zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny, aby stworzyć spójne i skoordynowane środowisko wspierające rozwój ucznia.
DŁUGOŚĆ TRWANIA ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH
Długość trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zależy od indywidualnych potrzeb ucznia oraz stopnia trudności, z jakimi się boryka. Proces terapeutyczny jest zazwyczaj długotrwały i wymaga regularnych zajęć. Zjęcia mogą trwać od kilku miesięcy do kilku lat, w zależności od postępów ucznia i celów terapeutycznych. Ważne jest, aby zajęcia były kontynuowane aż do osiągnięcia zamierzonych rezultatów i pełnego rozwoju ucznia.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się (DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSORTOGRAFIA, DYSKALKULIA).
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne przeznaczone są dla uczniów z opinią/orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub na wniosek m.in. rodzica (opiekuna prawnego), nauczyciela, specjalisty (psychologa, pedagoga, terapeuty pedagogicznego, logopedy, pedagoga specjalnego, nauczyciela wspomagającego).
- Wniosek o objęcie ucznia pomocą należy złożyć do wychowawcy klasy w formie pisemnej na specjalnym formularzu zgłoszenia.
- Wychowawca/terapeuta pedagogiczny w porozumieniu z Dyrektorem szkoły, informuje rodziców o terminie, czasie i miejscu odbywania się zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Uczeń w trakcie roku szkolnego może zostać zarówno zakwalifikowany, jak i zwolniony z udziału w zajęciach terapii pedagogicznej.
- Zajęcia odbywają się grupach od 1 do 5 osób.
- Na zajęciach wykorzystywana jest METODA ORTOGRAFFITI, która jest:
- zgodna z rozporządzeniem MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w pełni dostosowana do polskiego systemu edukacyjnego, jego wymagań formalno-prawnych oraz praktycznych,
- zalecana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do indywidualizacji pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- konsultowana przez prof. Martę Bogdanowicz – wybitny autorytet w dziedzinie dysleksji,
- rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.
- Uczniowie na zajęcia przynoszą wskazany przez terapeutę zeszyt ćwiczeń z serii Ortograffiti oraz zeszyt w cienkie linie.