TERAPIA LOGOPEDYCZNA
ZAPIS DZIECKA DO LOGOPEDY:
- We wrześniu w grupach przedszkolnych oraz w klasach pierwszych logopeda przeprowadza przesiewowe badania, które odbywają się w formie indywidualnych spotkań z dziećmi. Spontaniczna wypowiedź dziecka pozwala ocenić stan artykulacji głosek oraz umiejętność wypowiadania się. Badaniu podlega również budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego: warg, języka, żuchwy oraz ocena czynności fizjologicznych tj. oddychanie czy połykanie.
- Po przeprowadzeniu badań przesiewowych logopeda przekazuje wychowawcom klas terminy zajęć logopedycznych, a oni informują rodziców poprzez przekazanie wiadomości w e-dzienniku. Rodzic odczytując wiadomość potwierdza przyjęcie terminu. Chcąc zrezygnować z zajęć należy wypełnić kartę rezygnacji i przekazać ją wychowawcy.
- Uczeń zakłada zeszyt do zajęć logopedycznych i przynosi go na każde spotkanie.
ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY:
- Przeprowadzenie badań przesiewowych służących wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy (odbywają się we wrześniu);
- Organizowanie pomocy logopedycznej;
- Prowadzenie terapii indywidualnej oraz grupowej;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji;
- Wspieranie działań wychowawczych oraz profilaktycznych nauczycieli;
- Prowadzenie zeszytów do zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalania w domu.
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków. Głównym zadaniem jest korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie w ich miejsce głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie kontrolowanej i spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownika dzieci, rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej.
ROLA RODZICÓW DZIECI BIORĄCYCH UDZIAŁ W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ:
- Wspierać dziecko w terapii;
- Współpracować z logopedą oraz w razie potrzeby podejmować współpracę ze wskazanymi specjalistami (np. laryngolog, ortodonta);
- Dopilnować aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia, prowadziło zeszyt i ćwiczyło w domu wg wskazówek logopedy;
- Nie zawstydzać dziecka wadliwą wymową, nie żądać by kilkakrotnie powtarzało swoją wypowiedź - może to spowodować zahamowanie dalszego rozwoju mowy. Możemy powtórzyć po dziecku, dając prawidłowy wzorzec wypowiedzi, ale bez zbędnego komentarza;
- Słuchać wypowiedzi swoich pociech, zadawać pytania, dużo rozmawiać, opowiadać, czytać;